Obilježili smo Svjetski dan prava potrošača (2022.)

Obilježili smo Svjetski dan prava potrošača


(World Consumer Rights Day)

Svjetski dan prava potrošača prvi put je  obilježen 15. ožujka 1983. godine. Svake godine aktualizira raspravu o pitanjima i problemima vezanim uz područje zaštite potrošača. To je ujedno i prigoda za promicanje temeljnih prava svih potrošača i za postavljanje zahtjeva da se ta prava poštuju. Svjetski dan prava potrošača svoje podrijetlo ima u „Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača“ koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:

  1. Pravo na sigurnost roba i usluga

  2. Pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju

  3. Pravo na izbor roba i usluga

  4. Pravo potrošača da se čuje njegov glas

Kako bi se ostvarila odrednica strategije, prema kojoj je potrošač fizička osoba prepoznata i definirana ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom tržištu, u srpnju 2004. godine Europska unija definirala je osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provodljivih temeljnih načela politike zaštite potrošača,  koja se odnose na sljedeće:

  1. Kupujte što želite i gdje želite

  2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga

  3. Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode

  4. Potrošač mora znati što jede

  5. Ugovori moraju biti ne diskriminirajući i transparentni za potrošača

  6. Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje

  7. Stvoriti uvijete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor

  8. Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran

  9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu)

  10. Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima ( kršenje prava potrošača)

Visoki stupanj zaštite potrošača te educiranost o osnovnim potrošačkim pravima i obvezama, predstavlja jedan od prioritetnih ciljeva svakog civilnog društva. U tom pravcu vodi nas i kampanja koju je provela Europska komisija sa sloganom „ Upoznaj svoja prava, koristi svoja prava“. Ova poruka ima veliki značaj za svakog potrošača jer samo na taj način možemo biti uistinu zadovoljni potrošači.

U povodu Svjetskog dana prava potrošača 15.3. 2022. učenici 4.Bk razreda su u Trgovačkoj školi organizirali različite promidžbene aktivnosti vezane uz Zakon o zaštiti potrošača, potrošač na pravome mjestu, rješavanje potrošačkih sporova u RH.

Tom prigodom dijelili su brošure i ostale promidžbene materijale o sajmu digitalnih financija.

Učenice: Marija Penezić i Ana Krvavica, 4.Bk i prof. B. Uroić